Pro vyhledávání informací o Polsku můžeme použít nejčastěji využívaný internetový vyhledávač Google, a nebo můžeme hledat pomocí polských vyhledávačů. Ať použijeme kterýkoliv z vyhledávačů, musíme si uvědomit, že hledaný výraz musíme zadávat v polštině.
K čemu slouží vyhledávače
Na internetu je a denně stále přibývá nepřeberné množství informací – textových, obrazových, audiovizuálních. Není v silách žádného jedince veškeré dění sledovat. Ale od toho jsou internetové vyhledávače. Shromažďují odkazy na webové stránky, třídí je různých kategorií a podle témat, vnášejí do internetového prostředí pořádek, řád.
Vedle světových vyhledávacích serverů existují i vyhledávače národní. Mnohé z nich vznikaly v době „internetového pravěku“. Některé krátkodobě zazářily a pak zanikly, některé svou pozici postupně upevnily (příklad českého Seznamu), mnohé se sice „drží“, ale skomírají na okraji uživatelského zájmu. To by se dalo říct o většině polských vyhledávačů.
Polské vyhledávače
Uživatele internetu v Polsku v naprosté většině využívají internetový vyhledávač Google. Existují sice různé ryze polské vyhledávače, ale zájem o ně se pohybuje mezi jedním až dvěma procenty zájmu. Jsou to například:
- Interia.pl,
- Polish World,
- Poland on the Net,
- Infolinia(A),
- Panorama,
- Onet,
- Polska.pl.
- WOW,
- Korba.pl ,
- KtoGdzie ,
- Wirtualna Polska,
- Infoseek Poland.
Pro zajímavost je možno tyto polské vyhledávače „projít“, ale dynamický uživatel internetu z nich může být trochu „neklidný“. Pro toho, kdo je zvyklý na Google, jsou polské vyhledavače uživatelsky málo „přítulné“.
Klíčová slova polsky
Chceme-li vyhledat informace o Polsku, je nejvhodnější zůstat i u nás hojně využívaného Googlu. Jenže pozor – když budeme volit česká klíčová slova, bude nás Google odkazovat na české stránky, na nichž se o hledaném výrazu píše. Tím se dostaneme občas do bludného kruhu. Chceme-li informace z polských webových stránek, musíme zadávat polská klíčová slova.
Příklad: Do vyhledávače zadáme klíčová slova „levné ubytování polsko“ a Google nám zobrazí nabídky českých cestovek, které nám chtějí zajistit ubytování v Polsku. Takže zadáme klíčová slova „tanie noclegi w Polsce“ – a to je hned jiná.
Jestliže neznáme polsky, klíčová slova (a posléze i vybraný text) si jednoduše necháme přeložit překladačem (používání překladače ale předpokládá určitou zběhlost, aby si člověk dokázal nabídnutý „překlad přeložit“ do srozumitelných souvislostí).
Pozice silných webů
Jestliže se jedná o velké a často navštěvované polské webové stránky (například stránky společností Castorama či Biedronka), stačí zadat jejich název do vyhledávače (bez jiného klíčového slova), a pak je Google nabídne na první pozici (s polskou doménou).