Ceny zboží v Polsku se pro českého zákazníka mění s kurzem zlotého. Před každým plánovaným nákupem v Polsku je dobré znát aktuální kurs zlotého vůči české koruně, případně zlotého vůči euru. Jaké další okolnosti určují ceny v Polsku? Víte, že ceny zboží v Polsku lze mimo jiné sledovat on-line?
Ceny v Polsku
Ceny zboží v Polsku se – jako všude – odvíjejí od mnoha faktorů: nákupní cena zboží, výše marže obchodníka, sezona prodeje, poptávka zákazníků, místo prodeje (tržnice, soukromý kamenný obchod, super nebo hypermarket nadnárodního řetězce).
V některých případech sehraje roli například i nebezpečí, že zboží rychle podléhá zkáze – obchodník potřebuje rychle prodat, tak je marže nízká (typický případ jsou třeba čerstvé jahody, které jsou v sezoně v Polsku prodávané i za jednu třetinu v Česku běžné ceny).
Na ceně zboží se také odráží sorta zboží: jestliže se jedná o horší jakost (která je ovšem řádně deklarována například jako II. jakost, kazové zboží a podobně) a zákazník na první jakosti netrvá, je cena výrazně nižší.
Kolik za co
Pro získání přehledu o cenách zboží v Polsku jsou asi nejlepší osobní reference lidí, kteří tam běžně jezdí a nebo výlet s „osobní obhlídkou“. Například zboží nabízené na polských trzích je tak rozmanité, že je žádný seznam nemůže obsáhnout. Zelenina a ovoce mohou být od pěstitelů, a nebo je nabízí trhovec-překupník. Zdánlivě stejný výrobek může být dílo místního řemeslníka (pak je o něco dražší), a nebo se může se jednat o levný dovoz z Asie (levnější). Konečná cena ale může být stále nižší, než za stejný tovar v Česku. Po prvním výletě do Polska, který vůbec nemusí být obchodní, si člověk vytvoří představu pro lepší orientaci.
Akční letáky, tabulky „nákupní košíky“
- Dalším řešením, jak získat aktuální přehled o cenách zboží v Polsku, je sledovat on-line nabídkové letáky. Internet skýtá neuvěřitelné možnosti, jak být stále „v obraze“, protože internetové akční letáky polských obchodů jsou stále aktuální (je to v zájmu obchodu).
- To se nedá říct o mnohých internetových tabulkách porovnání cen v Česku a v Polsku, které jsou velice často několik let staré a uvedené ceny v nich už dávno neplatí u nás ani v Polsku.
- Pro vytvoření všeobecného přehledu o cenách zboží je také dobré sledovat tak zvané „nákupní košíky“, v kterých jsou porovnávány stejné nákupy provedené u nás a v Polsku (nebo i jinde). Vždy je ale třeba všímat si data, kdy bylo cenové porovnání provedeno.
Stejné zboží, jiné ceny
Je zajímavé, že v nadnárodních řetězcích nebo v obchodech zastoupených na celém světě (například IKEA, Tesco) se český zákazník setkává s naprosto stejným zbožím, jaké je nabízeno v českých obchodech téhož řetězce, ale ceny v Polsku jsou po přepočtu zlotého na koruny nižší, v některých případech až výrazně vyšší. Že je například nákup potravin v Polsku nejlevnější v celé Evropské unii (EU), dokládají i různé seriózní statistiky – polské obchody jsou na přibližně 62 procentech oproti průměrným cenám v EU (ČR asi 84%).
Pro konečného zákazníka – návštěvníka z Čech – to je velmi příjemné, a než hloubat nad makroekonomickými důvody cenové tvorby, je lepší raději nakupovat.
Ilustrační foto: (jez)